Monday, January 30, 2012

jom main masak-masak..

ehem..ehem...entri di atas sebenarnya nk menunjukkan yg ak skarang da pandai memasak.oke sila tampar muka aku sekarang.ahaha...xdelah..aku buat semua ni suka-suka je..

Ingat dulu masa still sekolah menengah.aku mmg totally x minat bab-bab masak ni...leceh...pastu ape aje yg aku buat..mesti hangit,hangus n senang cter x boleh makan r..Masa aku form 3 dulu sbb suka sgt makan puding dgn cocktail kat rumah org..aku dgn semangat yg berkobar-kobar mencuba untuk buat..tp satu je yg bengongnya..ak xde inisiatif nk tgk resepi..pakai hentam je....then resultnya..jd la puding yg kerasnya macam lilin gel tu..itu adik aku yg cakap..tp mmg betol pon -,-"


disebabkan itu ak mmg benci memasak..kupas bawang pun fail..mmg terkedek2 r...
tapi...as the time goes by..mama ak x nk aku ni jd soo lazy n loser gila pasal masak...saje je mama aku x masak..suruh ak pepandai la masak sendiri..itu berlaku masa cuti semester aku yg panjang gila smp 6 bulan..
jadi dgn keterpaksaan..ak pun masak je lah nasi goreng...resepi dari mr google..

first time aku masak menjadi..bler mama n abah puji..aku jadi excited...so semangat ak berkobar-kobar la nk masak..ceh-,-" ..cuma habit aku..aku x suka belajar masak dari mama n abah..sbb bagi aku...apa yg mereka pandai masak..ak xnk tau cara nya..sbb klu mcm tu x leh ak bajet manja2 nk suruh mrka masak kann..
so..ak bergantung pada en google yg sedia menanti..wat muka x malu tny resepi kat mak cik aku yg super pndai memasak..or godek2 buku resepi yg menimbun mama aku beli tp satu pun beliau tidak pnh cuba..-,-"

so right now...masak ni pun da macam hobi aku...as long ade je barang2 yg ak perlukan kat rumah ak akan cuba bereksperimen dgn resepi2 baru..ahaha..n abah cukup suka bler ak blk cuti sabtu ahad...senang dia request macam2..sebab bila ak balik kat rumah jd makan 5 hari sekali..bak kata adik aku..aku punca berat badan semua naik..muahaha..

konklusinya disini..perempuan yg xtau masak jgn dikutuk..sbb aku rasa blom sampai masanya dy nk ada minat kat ctue..but eventually..semakin dewasa perempuan itu..drg akan pandai juga cket demi sedikit...macam aku..even ak msh remaja ..xnk mengaku aku 20 thn..aku skrg da jd sgt minat ngan masak2 ni..siap usya kat tv gler2 mcm mane chef tu potong bwg cantik2..:p




notakaki:teringat masa hari keusahawanan maktab form 5..masing2 kena gelak dgn budak lelaki sbb xpandai memasak..-,-" dan takut api..ahaha

2 comments:

  1. trifle tuh ko buat sndri ke? yummy, aku pon dlu pnh blaja wt trifle sbb sng gile nk buat, apprently, +ve feedback aku dpr dr classmates. gud luck masak2, google jek

    ReplyDelete
  2. yup..wat sendiri...a'ah senang gila..rase cam nk tampar diri sendiri b4 ni g beli je masa nk mkn..dahla kat luar jual mahal..-,-"

    ReplyDelete